Wednesday, December 1, 2010

Hargai Apa Yang Anda Anda

Masa saya 'kecik' dulu2 (skang pun kecik lagi , mmg takleh besar dah) , saya sangat tidak suka bila orang kata saya kecik . Masa saya tadika , orang kata macam umur 4 tahun , masa darjah 3 , kata macam budak tadika , masa tingkatan satu , kata macam darjah 6 , hatta masa saya dah kat uni pun , kata saya macam budak sekolah menengah . So, teknikalnya , dalam ayat mudah dorang2 ni nak cakap 'tumbersaran saya agak lambat' hahahaha . Sungguh kurang sopan ayat dorang tu .

Saya memang sangat tidak suka , saya selalu tanya kenapa saya ni kecik , rendah dan kelihatan lebih kecil berbanding usia sebenar saya . Dan saya selalu ditanya soklan "mak dengan abah kau mmg kecik ke?" . Yang kalo boleh lempang mmg saya dah lempang hehehehe

Masa berlalu , sekarang saya dah 30 tahun ...teeetttt malas nak sebut umur . Tapi sebut jelah . Satu2 nya angka yang naik dan tak turun2 ni ...ialah umur . Hehehe dan tak kira samaada anda mengiranya atau tidak , dia akan tetap bergerak , jadi jangan buang masa . Biar dia bergerak dan kita terus bergerak ! Cewah , ayat macam apa je kekekeke .

Ulang ayat tadi , sekarang saya dah 30 tahun . Dalam usia ni baru saya sedar dan bersyukur di atas anugerah Allah ni (ingat Anwar Berahim je ke anugerah) hehehehe . Sebab dalam usia ni , orang masih kata saya macam budak sekolah , macam budak uni dan tak macam berusia 30 tahun . Saya masih dipanggil 'adik' ketika di tempat awam (oleh mereka2 yang tak kenal saya ) yelah takkan baru2 jupe kat bus stand nak tanya arah bas dia nak tanya saya lahir tahun berapa pulak kan ...macam tak logik je hehehe

Jadi waktu ini baru saya bersyukur mewarisi baka "comel" ibu dengan abah saya . Baru saya hargai 'anugerah' yang Allah beri pada saya yang waktu dulu saya tidak suka . Kalau ikut , adik beradik ibu saya yang 11 orang tu ...cuma ibu saya , kembar dia ngan pak uda je yang 'rendang' ni . Adik beradik dia yang lain tinggi2 sebab arwah nenek tinggi ....atuk je rendah hehehe .

Sebab jadik orang pendek ni banyak benda tak boleh buat . Tak boleh ambil barang yang tinggi2 ...masa sekolah dulu , nak tekan loceng bas pun tak sampai , nak padam papan hitam pun tak boleh sebab saya cuma boleh padan setengah papan hitam tu ...yang atas memang tak sampai . Saya perlukan kerusi utk capai tempat yang orang lain boleh gapai dengan tangan !

Solution ? saya telah memilih suami dengan ketinggian 178cm ....utk memastikan anak2 saya tidak mewarisi 148cm yang saya miliki .....wahahahahhaa

Apapun , saya bersyukur dan berterima kasih .... at least saya manusia normal ..belum masuk aktegori manusia kerdil . Sebab manusia kerdil adalah yang berketinggian 140cm ke bawah ...emmmm saya ada lebih 8cm utk mengelakkan status OKU kekekkeke

No comments:

Post a Comment