Thursday, December 16, 2010

Cukup Positifkah Saya ?

Sebut memang senang . Buat ? kalo nak seribu daya , kalo tak nak seribu dalih . Jadi terus hilang daya , terus tak beralih2 ...kat situ jelah . Takder kemajuan . Takder masa depan ..masa ke belakang je . Hahaha .

Seorang teman pernah berkata "nama aku ni takder makna , sebab tu lah hidup aku tak bermakna" . Dia berkata dengan nada kecewa . Saya faham perasaannya . Kami sangat rapat , jadi saya tahu . Kalau tak banyak , saya faham sedikit kekecewaan dia . Lepasan ijazah universiti tapi dapat kerja tak berbaloi dengan yang dia ada . Susah payahnya dia masa kat uni dulu dia rasa tak berbaloi . Saya faham .

Dan saya tahu , kdg2 dia cemburukan saya . Bukan cemburu jahat . Cemburu baik . Mungkin sebab dia nampak apa yang saya usahakan membuahkan hasil yang lebih baik . Saya menulis suka2 , akhirnya manuskrip saya terjual . Saya jahit baju suka2 , akhirnya jadi sumber pendapatan sampingan . Sedang dia buat macam2 ...tapi takder hasil . Saya ajar dia buat kek , bolehlah dia tambah pendapatan sikit2 ....tapi yang jadi , kawan2 opis asek suh buat kek nak makan free . Hehehe . Tak membantu bangsa tul lah kawan2 opis dia tu hehehe .

Banyak yang dia rungutkan . Satu hari saya berkata pada dia .

"aku lebih kat sini ..kau lebih kat sana ...."

dia mengeluh juga . Dia tanya pada saya , apa lebihnya dia ? (at least ko lebih tinggi lah dari aku ..aku kan paras bahu ko je) hahahahah

saya pun jawab "ko lebih anak ...ada 3 dah tu ...aku sorang pun belum ada ...takper lah ..bahagian kita masing2"

Dia diam . Saya harap dia faham . Saya harap dia boleh bertahan dan terus berusaha . Saya harap dia akan terus bersabar dengan kerenah anak yang nakal . Takperlah , orang kata anak yang nakal tu bijak . Ko kan supermom . Kalo tak supermom , takderlah ko masak laksam manual walaupun anak 3 , nakal2 camtu sedangkan orang lain selalu kata ada anak susah nak masak . Hahaha .

Kdg2 , kita rasa orang lain lagi best dari kita . Kita lupa nak pandang benda yang best2 pada diri kita sebab hari2 asek nak merungut apa yang kita takder . Lupa nak ingat apa yang kita ada . Mata , tangan , kaki ...kan susah kalo takder .

Ingat kalo takder mata boleh tgk tv citer Seribu Kali Cinta ke ? Ingat kalo takder jari boleh taip blog ? Kalo takder tangan boleh bawak kete ? tu pun nikmat kan ? tapi dah selalu dapat ...tak perasan . Dah hilang kang baru tahu . Heheheh . Harap2 tidak lah .

Kdg2 saya pun sama . Jadi negatif pada satu2 masa . Sia2 je baca buku motivasi berkepuk2 . Sampai penuh stor dengan buku motovasi , Tuah Iskandar lah , Fazilah Kamsah lah ...dengan entah saper2 lagi tu . Buat bazir idea dorang je . Hehehe

Saya tak tahu positif mana diri saya . Tapi saya mengaku , kadang2 saya jadi begitu negatif sehingga saya berjaya pujuk diri sendiri . Saya berusaha untuk sepositif yang mungkin . Saya pernah lebih teruk dari ini dan saya mampu bangkit dan berlari semula . Jadi kenapa saya perlu memandang rendah pada diri sendiri ?

yelah ..saya mmg ler rendah ...148cm je , badan kecik je .... tapi jiwa saya besar , hati saya besar , cita2 saya besar ..... sampai suami pun saya dapat yang BESAR ...apa lagi yang saya tak percaya ? hahahahah

No comments:

Post a Comment