Monday, December 6, 2010

Saya membaca untuk menulis

'Bacalah 100 buku , utk menulis sebuah buku' , dulu saya agak skeptikal juga dengan perumpamaan ni . Sbb saya berpendapat , membaca buku orang lain akan mempengaruhi gaya penulisan kita . Tapi itu dulu , setelah sekian lama menulis , baru saya tahu mengapa kita perlu membaca untuk menulis dengan baik . (taklah kata aku ni menulis baik sangat ...tp kalo ada imprvement sket2 tu kira baik jugak ler kan) kekekekek

Saya sejak kecil memang dah dibiasakan dengan buku , dah biasa membaca dan saya boleh jadi khayal kalau ada buku . Saya memang minat menulis dari sekolah . Dulu kalau ada pertandingan tulis sajak , puisi , mesti nak masuk . Selalu menang . Bila dah habis sekolah , ada pertandingan tulis sajak , masuk juga , guna nama adik , pun menang kekekeke .

cikgu sastera saya (cikgu Isa Mat Shah -Arwah) pernah memuji hasil tulisan saya . Sayang , sewaktu saya berada disini untuk berkongsi kisah , dia sudah tiada . Dia meninggal kerana luekimia beberapa tahun lalu .

Setiap kali ke kedai buku , saya akan membeli beberapa keping buku . Novel dan paling saya suka buku motivasi (kebanyakkannya Tuah Iskandar) dan buku2 tema berlainan . Penting untuk tahu banyak benda untuk menulis banyak benda . Sebab kita tak menulis hanya benda yang kita biasa . Kadnag-kadang kena tulis benda yang kita tak pernah pun buat . Jadi kita perlu tahu benda tu dengan betul . Karang salah tulis , lain pulak ceritanya hehehe

Saya selalu menerima soalan ini "dari mana dapat idea menulis?" dan sampai sekarang saya masih tak boleh menjawab soalan ni dengan baik . Ya , saya menulis kebanyakkan kisah2 yg saya lalui . Saya tokok tambah nak bagi nampak dramatik . Kalo statik je dah macam siri kisah benar pulak kan hehehe . Yang mana tak patut saya cerita , saya takkan ceritakan . Saya percaya setiap orang ada sesuatu untuk dirahsiakan . Bukan artis je nak main 'biarlah rahsia' tau . Hehehe

Orang selalu juga tanya "knp hero dalam novel mesti hensem ? dan heroinnya mesti cun ?" saya mesti gelak dulu sebelum jawab . Kalau hero tak hensem , heroin tak cun ... berapa orang minat nak baca kisah seterusnya ? Susahlah saya nak menulis kalau macam ni .

Novel ada lah satu perjalanan yang kita cipta . Dan kalau manusia yg cipta , mesti nak bagi yg indah2 je . Macamlah yang tak indah yang Allah ciptakan tu takder kebaikan , itu lemahnya manusia .

No comments:

Post a Comment