Tuesday, December 28, 2010

Saya .... antara gemuk dan kurus

Sewaktu diuniversiti , saya mengalami 'zaman gemuk' yang sangat tak best . Menerima macam2 gelaran yang kdg2 bikin tensen kepala otak je . Saya cuba berdiet beberapa kali tapi gagal . Kawan2 lelaki pernah mengusik saya "ko ni tak payah ler naik bas ...guling2 je p dewan kuliah ...ko kan bulat je" hampagas tul hehehe

Suami saya pulak pernah kata "nasib baik masa kita jupe , honey dah kurus ..kalau gemuk , mungkin abg pk dua tiga kali" saya gelak . Sebab sekarang dia yang gemuk dan berhempas pulas nak kuruskan badan , bukan saya ! Itulah , ketulahan sebab mengata saya gemuk !

Sbb utamanya , mmg rajin sangat makan . Dulu duduk Kolej Pertama . Sesaper study UPM tahulah . Kolej ni namanya Kolej Mohd Rashid . Depan skali kalo kat UPM tu . Sepanjang masa mmg mewah makanan . Ada macam2 makanan jual kat depan kolej ni hehehe . Sampai tengah malam pun makan . Ada je makcik jual nasi lemak ler , mee goreng ler , sandwich ler , sebut je , semua ada . Macam poket doraemon . Sentiasa makan . Sampai dulu kawan kata perut aku ni dah nak kena overhaul sbb kapasiti dia dah melampau kekeke .

Sampailah satu masa , saya demam dan tak baik2 walaupun dah bagi ubat macam2 . Akhirnya doktor sarankan saya turunkan berat badan , mungkin hormon tak stabil sbb badan gemuk kekeke .

Saya makan ubat yang doktor bagi , selera makan berkurang , dan berat badan pun turun . Alhamdulillah , akhirnya saya kurus jugak . Kekeke

Sekarang dah lama tinggalkan zaman gemuk . Kawan2 yang jupe asek tanya benda sama "macam mana boleh kurus ?" susah nak cerita panjang sambil bagi testimonial dengan bahan bukti bertulis dengan gambarajah skali . Jadi selalunya mmg malas cerita . Kalau cerita pun takut dorang tak caya , ada je yang menuduh aku ni makan ubat kurus . Aku ni nak makan panadol pun tak berapa berani tau . Lagilah ubat kurus kekekek .

Orang kata saya kurus sangat . Ye ker ? husband saya kata ok je . Jadi saya ok lah . Doktor pun kata ok , kecuali tekanan darah saya yang rendah . Yang lain2 doktor kata ok , jadi apa masalah sangat kan ? heheheh

Orang kata jugak , kalau kurus sangat pun tak best , nanti takder benda nak pegang ....ye ker ? saya mempunyai beberapa kawan yang macam ni . Yang konon tak nak kurus sangat . Konon jelah . Tapi akhirnya dia sendiri mengaku tensen sebab tak boleh kurus , kurung diri dalam bilik sbb nak elak makan . Sihatkah macam tu ? At least saya tak perlu kurung diri dalam bilik utk elak makan . Dan saya jugak tak perlu berpura2 gembira dengan berat badan saya yg kononnya banyak isi dan syok dipegang tu tapi menderita sebab takleh nak kurus hehehe .

Saya pernah melaluinya . Pernah gemuk dan pernah rasa tertekan sbb macam2 buat tak jugak kurus (macam2 tu tak termasuk kurangkan makan !) hahaha .

Pendapat saya begini , tak kiralah gemuk atau kurus , yang penting sihat . Kalau dia gemuk dan dia sihat , tentu tak jadi masalah . Sesetengah orang kan secara genetik mmg gemuk walaupun kajian perubatan membuktikan baka gemuk yang diwarisi adalah dalam persen yang sangat rendah .

Dan kalau dia kurus dan sihat pun apa masalahnya ? kdg2 kita je kata kalau kurus sangat tak cantik . Tapi hakikatnya yang kurus tu jugaklah jadi pujaan . Tengok je Nasha Aziz , ingat kalau Nasha Aziz tu badan dia macam Dina Malaysian Idol , orang teringin ke ?

Utk yang gemuk , atau yang kurus .... amalkan gaya hidup sihat . Apa guna kalau badan berisi tapi tak sihat dan apa guna kalau badan kurus tapi sakit . Saya sihat dan saya suka dengan diri saya sekarang ....apa masalah nya ?

No comments:

Post a Comment