Thursday, December 2, 2010

Kisah Abah ...Part 1

Semua orang ada abah , tak kiralah abah ke , ayah ke , daddy ke , bapak ke ...apa2 yg sewaktu dengannya . Tak kisah masih ada atau dah pergi menyambut janji dengan penciptanya .

Hari ni saya nak cerita tentang 'abah saya' . Eh! macam karangan masa darjah dua je . hehehe

Abah saya ni , Amir Bin Wagiman (melayu campur Mexican tau) hehehhe . Abah orangnya tegas , tapi penyayang dan penuh dengan peraturan . Cuma tak macam kem tentera je . Dia seorang yang teratur . Semua benda mesti pada tempatnya . Saya ingat masa saya kecik dulu , kami adik beradik selalu salah letak barang . Sikat contohnya selalu ditemui di meja makan , dimeja belajar dan kdg2 di dapur . Abah mesti bising . Abah kata itu namanya 'salah laku' sebab sikat mesti ditempat sikat iaitu dimeja solek !

Abah skang dah umur 63 tahun . Tapi masih sihat . Tak ada penyakit apap2 pun setakat ni . Mungkin sbb abah memang suka sayur dan buah , kurang makan manis dan masin . Abah aktif orangnya . Dia memang tak boleh duduk diam . Ada je kerja dia nak buat . Kalo takder keje sangat pun dia pergi cari2 kayu bawah rumah , bertukang , pergi korek longkang bagi clear air jalan , atau apa2 je tapi dia memang takleh duduk diam .

Abah mmg mengamalkan dasar menuntut ilmu sampai ke akhir hayat . Sahut seruan kerajaan lah kiranya . Kekeke . Sebab dalam umur sekarang ni , abah masih begitu berminat belajar internet , komputer dan segala fungsinya . Mak saya kata kelmarin "abah dah daftar kelas komputer , bayar RM300" kekeke . Rasa bangga ada abah yang macam abah . Kalau abah orang lain , agaknya dah malas nak pk pasal komputer dengan internet pada usia tu . Tapi abah saya lain , semangatnya kuat , tinggi .

Saya dikatakan paling banyak mewarisi sifat abah , terutama kepala anginnya (masa muda lah ...) , suka lompat2 kerja ...emmm saya rasa saya dah buat 6 kerja setakat ni ehhehe . Kalau part nak mintak apa2 dari abah (kitorang sekeluarga panggil proses ni 'meracun') memang sayalah yang kena buat ....yang lain sambung proses 'meracun' tu . hehehhe

Apapun , abah memang abah paling best . Pada saya lah . Pada orang lain tentulah abah dorang yang paling best !

No comments:

Post a Comment