Wednesday, January 4, 2012

Selamat datang 2012

hai ..hari ni dah 4hb dah ..baru nak ucap selamat datang ...kalo kari ni....sah2 dah berbuih2 dah ....bau pun dah semerbak hehehehe ...nak buat camner ...sejak buat projek A3 ni ....payah sungguh nak hapdet blog ...

Azam tahun baru ? malas ler aku nak azam2 bagai ni ..aku rasa dah beberapa tahun dah azam aku ialah nak kuruskan MONTEL ...tapi tak jugak kurus2 .... kalo hutang , dah masuk kategori HUTANG LAPUK dah .... kira kalo dua tiga tahun lepas tu MONTEL kurus ...tukar kategori HUTANG LAPUK HAPUSKIRA .... kan ada term2 ni dulu masa kat uni belajar akaun .... takyah lah tanya byk ... aku ni kalo pasal akaun mmg tak tahu sangat ...MONTEL hapal ler kot ..dah nya keje dia penganalisis kewangan ...kalo akaun pun tak pandai kira ...aku tak tahu ler ...baik dia jadik seketeri je kan ? hmmmm tapi soklan saya ....seketeri pinggang bersaiz 40 ...sangatlah tak cun kan ? hahahahaha

Berbalik pada azam ...takder lah azam sangat ...azam sana sini ..hujung tahun tinggal tikar zam2 ala kazam je .... teringat citer ni dulu .... duk atas tikar , adik beradik sebut zam2 ala kazam ...tikar terbang ..pengaruh tv terhadap kanak2 hahahaha

Berbalik pada citer azam (oiiii ...berapa lama nak BERBALIK tapi tak balik2 ni) hahahahaha

Aku ingat 2012 ni ..aku nak jadi lebih bersyukur ...aku rasa sepanjang 17 tahun hidup ni ..teeeettttttttt (angka sebenar dirahsiakan) wakakakakaka ...aku ni salu je tak bersyukur ...asek nak persoal je apa yang aku tak dapat , asek nak pertikai je kenapa orang lain dapat ....kdg2 tu rasa macam kufur nikmat je . Padahal Allah bagi macam2 sedangkan aku ni dah ler hari2 buat dosa ...Allah bagi jugak macam2 ...lagi tak bersyukur ..lagi nak tanya apsal aku tak dapat itu , tak dapat ni ...

Dahnya hari2 mengumpat tu ...berdosa lah tu ... tapi tak jugak bersyukur Allah masih bagi nikmat bercakap .... hari2 dengar mengumpat ...tu dosalah jugak tu ...tapi masih jugak tak bersyukur Allah tak bagi PEKAK ....eh ingat nikmat bercakap dengan mendengar ni semua orang dapat ?

Jadi aku nak lebih memikirkan apa yang aku dapat berbanding apa yang aku x dapat .

Dan lagi ..aku nak byk bersabar ...hish ..buat poject A3 ni maca mana nak sabar ? pagi tadi pun rasa dah nak hilang sabar dah ...nasib baik boleh tahan lagi . Ni tanda2 azam ni akan ke LOJI KUMBAHAN ler tahun depan hehehhe

Kepada semua ...selamat tahun baru ....selamat menjadi cemerlang pada tahun2 akan datang ...semoga ada perkembangan yang baik dalam kehidupan .

Abah selalu kata ....orang yang tak bersyukur , takkan rasa bahagia ...sbb dia sentiasa nampak apa yang dia tak ada  , berbanding apa yang dia ada

Ada satu kisah , tentang seorang manusia yang dilahirkan Allah tanpa kedua2 belah tangannya ...dia meneruskan hidup seperti manusia lain ...malah lebih dari itu .... dia berskuba diving , berenang , bermain golf malah mengikuti rombongan ke Acheh membantu mangsa Acheh bersama sukarelawan NORMAL yang lain . Sesuatu yang orang NORMAL lain adakalanya tak mampu buat . Dia kata dia tak boleh mengangkat mayat ....tp dia boleh menghidu ...dia akan hidu mayat tu dan letak penanda ...supaya sukarelawan lain boleh datang dan angkat mayat tu . Dia tak pernah memberi alasan tentang KETIADAAN tangannya tapi dia sentiasa berusaha untuk menggunakan apa yang dia ada

Aku akan ingat kata2 nya "saya tidak pernah rasa kekurangan ....cuma Allah menjadikan saya berbeza"

Dalam satu kisah yang lain ... seorang pemuda yang dilahirkan tanpa kedua2 belah kaki dan tangan . Ibunya pernah merasa geli utk memegang dia kerana dia nampak pelik sehingga dia berusia 4 bulan . Dia bersekolah di sekolah biasa , tapi jadi mangsa buli . Dia pernah cuba melemaskan diri dalam kolam tapi dia tak mati . (dia bukan muslim)

Akhirnya dia sedar , Allah menjadikan dia begitu untuk memberi inspirasi kepada orang lain . Dia berlatih luncur air dengan seorang jurulatih luncur air yang kehilangan tangannya akibat di makan jerung . (aku yg NORMAL ni pun takkan meluncur air hehehe)

Ayat dia yang aku ingat "saya mungkin tak ada kaki dan tangan .....tapi tak ada sesiapa yang boleh menafikan saya mempunyai mata yang cantik"

Jadi ..silalah bersyukur kawan2 ...

Hei ...ni aku tgh bersyukur lah aku ada A3 ni ...ada jugak A3 ....teringat ayat A3 ...."anytime you need me , just call me ....i will come to your place . I dont mind ...." ....jadi bersyukur lah ..mana ada boss yang dia datang tpt staff , bukan staff datang tpt dia ....

(tp masalahnya aku tak nak dia datang tpt aku) wakakakaka ....ni satu lagi tak bersyukur ni ...adeh

No comments:

Post a Comment