Monday, January 10, 2011

Murahkan Rezeki

Sejak kecil , saya selalu diingatkan oleh ibu dan ayah saya begini ,

"kalau ada duit lebih sket , belanja kawan2 minum , makan ...sesekali..." pesan itu diulang2 oleh ayah dan ibu saya berkali2 sehingga kadang2 saya rasa bersalah kalau saya ada duit sedikit tak tak belanja kawan2 walaupun setakat minum secawan , setakat eskem sundae kat mekdi , setakat roti gardenia sebungkus . Kerana saya sudah dilatih begitu .

Seorang kawan saya pula berkata , ibunya selalu mengingatkan dia ;

"jimat2 belanja , jangan belanja kawan ...nanti duit habis"

Saya tidak tahu alasan ibunya . Kalau ikut , dia bukanlah orang susah sangat . Biasa je . (keluarga saya pun bukan orang kaya2 , saya pun bukan anak menteri) . Cuma mengapa ibunya berpesan begitu saya tak pasti .

Ayah saya pernah bercerita , masa dia kecil , mereka hidup miskin . Adik beradik ramai . Arwah atuk dan nenek hanya bekerja sebagai penoreh getah di ladang orang . Pendapatan tak seberapa pun . Tapi arwah atuk dan nenek sangat pemurah . Nenek akan marah kalau orang datang rumah dia tapi tak singgah makan . Dia akan berleter tak puas hati sampai orang tu setuju nak makan . Dari indon keje ladang sawit kat belakang rumah , sampai bangla jual karpet , sampai askar yang sedang jalani latihan lasak , memang dia akan suruh makan . Dan kata ayah lagi , beras kat rumah dia tak pernah habis walaupun yang makan tu ramai dan pendapatan keluarga dia tak seberapa .

Ayah kata lagi , orang kedekut , nanti rezekinya berat . Rajin sedekah , rajin memberi itu meringan rezeki . Ayah saya akan rasa kesal kalau dia ke mana2 , terlupa nak bagi duit barang singgit dua pada kanak2 yang dia jumpa , pada orang2 tua juga . Dia akan sebut hal itu berhari2 tanda kesalnya . Ayah juga takkan tinggalkan perkarangan surau atau masjid yang dia singgahi tanpa memasukkan sedikit duit dalam tabung masjid .

Kadang2 orang kata "asek aku je bawak makanan bagi kawan2 makan , diorang bukan pernah bawak" kesian , tentu dia tambah penat . Penat bawakkan makanan utk kawan2 dan penat lagi sebab tak dapat pahala pun sebab dia dah menyebut . Mengapa perlu sebut ?

Saya percaya , apa yang kita dapat adalah hasil dari apa yang kita buat . Orang kedekut dengan kita kerana kita kedekut dengan orang . Mungkin kita rasa tidak , tapi kalu bawa karipap sebiji dua pun nak kecoh macam buat kenduri jemput satu malaysia datang .... logik ke ?

Saya tidak pasti , perangai arwah atuk dan nenek serta perangai ayah dan ibu saya ini meresap atau tidak dalam diri kami adik beradik . Mungkin tak seratus peratus tapi kami tidak diajar kedekut .

No comments:

Post a Comment