Wednesday, October 19, 2011

Penulis pun Pembaca

Bila aku kata nak ke MPH ... kawan aku tanya

"buat apa ?" aku gelak sebelum jawab .

"beli motorboat ...senang nak balik Sabah ...tiket flight pun dah mahal skang ni .... nak berenang jauh pulak ...takut 'timbul' je kat Laut China Selatan nanti" aku jawab dan masih gelak .

"aku serius ni" nadanya tak puas hati . Aku tahu walaupun aku tak nampak sbb dia cuma dalam telefon .

"dahnya ..pergi kedai buku ..beli bukulah ... buat apa lagi ?" aku jawab se das .

"yelah ...buku apa ?"

"apa2 je .... buku masak pun ok ... buku jahit2 pun aku beli , buku sains teknologi pun aku beli ... buku repair kete je aku lom beli .... " aku jawab soalan yang aku rasa diad ah tahu jawapannya . Aku kenal dia dah lama dan dia tahu aku suka membaca . Beli dan pinjam banyak buku !

"ingatkan beli novel ...." dia pulak gelak . Apsal kalau aku beli novel ?

"kenapa tak boleh 'ingat' aku beli novel ?" aku soal balik . Salah ke beli novel ? bukan beli dadah pun .

"beli novel sendiri ?" eh sampuk ke apa kawan aku ni ? sah2 ler beli novel orang lain . Takkan beli novel sendiri ...kot ye pun nak royalti byk ....baik beli kat publisher je .... kadang2 dapat less sampai 70% ....

"novel org ler ...haruk ke apa beli novel sendiri ?"

"ko ? penulis pun beli novel ke ?"

"hello ...penulis pun pembaca ...tak baca , macam mana nak tulis ?"

Sama macam doktor ...yang kadang2 sakit
Sama macam polis yg kata2 kena saman sebab langgar lampu merah
Sama macam kontractor binaan yg rumahnya selalu tak siap
Sama macam pekebun yg kadang2 beli sayur kat kedai !

Semua sama .... apa yang kita ada .... tidak menjadikan kita SEMPURNA ....

Oh ya ...aku nak ke house XXX minggu ni ... ada sale novel katanya .... skang tgh boring nak menghadapi hidup .... terapi paling baik bagi aku  ....ialah MEMBACA ! sesaper nak tumpang beli ..boleh ler roger ..less 30% katanya .

No comments:

Post a Comment