Thursday, October 27, 2011

Kenapa Pelita ?

Masa hari2 terakhir aku kat uni dulu , aku hadiahkan kawan2 saya dengan sebiji pelita (sebiji ke ? ke sebuah ? tapi takkan sekeping pelita kan ? hehehe) . Konon2 macam hadiah perpisahan . Aku pun dapat jugak hadiah dari kawan2 yang lain (tp dorang taklah bagi pelita . Nak buat apa plak semua bagi pelita ?) Ingat ni majlis perpisahan tahun 1957 sebelum merdeka ke ? hehehhe

Pelita tu comel je . Macam2 warna . Dan aku bagi setiap dari dorang pelita mengikut warna kegemaran masing2 . Aku pun ada pelita yang sama , warna hijau (tahu kan aku ni obses dengan hijau) hehehehe

Tak tahu sama ada dorang masih simpan lagi atau tak pelita ni .

Salah seorang dari kawan aku bertanya "kenapa pelita?" yelah ..zaman2 pakai lampu petik je kat dinding ni ...nak buat apa pulak kasi pelita . Minyak tanah pun entah ada jual ke tidak lagi . Nak buat apa pakai pelita pulak .

Yang lain tak tanya . Tak tahu lah kenapa tak tanya . Kot mmg rasa patut bersyukur , at least dapat hadiah . Kan bagus tu

Ataupun rasa macam tak payah tanya sbb hanya itu yang mampu aku beli sebagai hadiah kenang-kenangan . yelah , takkan nak harap aku belikan Proton Saga sebiji kan ? dah melampau sangat tu . Mmg jangan haraplah .

Ataupun rasa tak pelik langsung . Sbb pelita je pun ...simpan jelah . Kalau aku bagi anak singa ke sekor , harimau ke ...kan masa kat uni budak2 lelaki panggil aku HARIMAU BERANTAI hehehhee....kalau adpat hadiah2 macam tu , kot lah baru tergerak nak tanya kan ? hehehe

Aku kata ...aku bagi pelita ...sbb persahabatan ni berfungsi macam pelita ....

Sungguh aku jawab macam tu . Dan serius mmg itulah sbb aku bagi pelita . Aku nak bagi satu hadiah kenang-kenangan yang ada makna . Cuma samada dia nak tanya atau tak ...atau ...dont even bother ! hahahaha

"sebab?" kawan aku tanya lagi . Ni stok nak tahu ...tapi malas pk ...hahahahha

Aku kata ...sbb pelita ni ...keja dia ..bagi terang tempat yang gelap . Tapi kalau nak bagi terang pun ...semua yang ada pada pelita tu kena berfungsi .

Kena ada minyak tanah sebagai tenaga
Kena ada sumbu utk pastikan minyak tanah mengalir sampai hujung sumbu satu lagi tpt nyalaan api
Kena ada kaca yang melindungi api ...kalau tak , kena tiup angin , maka padamlah api
Dan terakhir sekali ...kena ada api ...kalo semua ada tapi api tak ada ...macam mana nak terangkan orang lain ?

Macam tu lah kita bersahabat ...kena saling kerjasama . Kalau tak .... apalah gunanya persahabatan .

Persahabatan tu pun pengorbanan . Macam kita berkawan , kenalah amik pakej buruk dengan baik . Tak bolehlah kita nak amik yang baik je kan .

Sumbu pelita , sanggup bakar diri sebab nak bagi terang . Minyak tanah , makin susut jumlahnya dek nak bagi terang jugak , kaca pelita berpanas tahan bahang api demi nak elak api padam . Kalau salah satu tak sanggup ...tak jadi apapun kan ?

Dan lagi , aku bagi pelita yang comel ....sbb aku comel (hahahaha)

Aku bagi ikut kaler kegemaran masing2 ... sbb aku tak nak lah kawan2 aku rasa aku beli pelita tu 3 singgit atau yg jual longgok2 . Konon2 macam nilai ekslusif yang khas dibuat hanya utk anda (kononnya lah ...tp aku ikhlas tau)

Aku bagi pelita kaca ...sbb aku nak kawan2 aku jaga benda tu hati2 ...jangan pecah ....ingat ...persahabatan tu macam kaca ...sekali pecah ...disambung semula pun takkan sama dengan yang asalnya

Kawan aku tadi kata lagi .

"aku bagi hadiah tak sempat pk makna"

Tak apalah ....

Masa berubah ...banyak berubah . Macam baru semalam kita rebut2 kerusi kat dewan kuliah . Berpeluh2 tunggu bas nak balik kolej . Macam baru semalam aku merajuk sebab korang tinggalkan aku p makan .

Kau ingat tak wati ..ko ketuk bilik aku ajak p pasar malam naik moto Sha .... tp aku tak bukak pintu . Ko ingat aku tido ... ko pegi pasar malam belikan aku beger . Padahal aku ada dalam tu , merajuk dengan ko . Sungguhlah aku 'budak2' sangat masa tu . Masa tu kemana-mana kita lenjan moto Sha tu ..isi minyak dua hengget ..padahal ko bukannya ada lesen pun . Hahaha .

Macam baru semalam kita pusing2 kat DK cari hp Siti yang hilang tapi tak jupe pun ...dahlah time tu henpon mahal . Hp besar pun boleh hilang hehehe .

Macam baru semalam kita pow biskut Su dalam tin Jacob tu . Dia marah ke tak ke ...kita pow jugak . kadnag2 je kita ada kesedaran . Tapi kalau dah time lapar tu ..bedal je . Harap Su halalkanlah hehehe .

Macam baru aku dengan ko ushar mamat hensem yang pakai selipar dengan handbag dalam dewan kuliah tu (sebab Su dengan siti stok sopan ...tak buat keje2 camni , kita je tak baper betul)

Macam baru semalam jugak , Shobirin buat2 tak kenal ko kat depan surau Mines masa hari dia dating ngan awek Kedah dia tu .

Macam baru semalam jugak Raza sorok2 p Mines pakai kebaya tgk citer hindustan sebab tak nak kita gelakkan dia

Sungguhlah masa cepat berlalu . Sekarang masing2 dah bawak haluan masing2 . Sejarah tak akan pernah berubah . Kita pernah lalui suka duka bersama . Pernah gaduh macam orang lain jugak .

Rindu .....

No comments:

Post a Comment