Monday, November 22, 2010

Makan Gaji VS Kerja Sendiri

Pernah tak rasa penat kerja makan gaji ? Nak2 time kena marah dengan bos , time meja penuh dengan segala macam kerja dan telefon asyik berbunyi minta itu dan ini . Belum masuk kisah kena bambu dalam meeting lagi . Kisah tak naik gaji bila cukup tahun tapi kerja sentiasa bertambah2 dari tahun ke tahun dengan alasan "anda sudah berpengalaman" tapi malangnya ... pengalaman anda itu tidak "di ringgitkan !"

Rasa nak buat sesuatu , mulakan perniagaan tapi perniagaan apa . Saya sejak sekian lama sudah berjinak2 dengan perniagaan . Waktu zaman sekolah dulu , mak saya tukang jahit , tempahan mak memang banyak terutama musim cuti sekolah dan perayaan . Kadang-kadang mak dapat tender jahit uniform kilang . Kami adik beradik akan ambil upah jahit butang baju , satu helai 50sen . Duit 50sen tu besar sangat untuk budak-budak sekolah yang tak perlu bayar bil rumah dan kereta pada masa tu . hehehe .

Mak pun ada mesin jahit tepi . Saya yang 'pajak' mesin tu . Jadi kalau ada yang nak datang jahit tepi baju , saya akan jahit dengan upah seringgit satu baju . (tanpa modal apapun termasuk benang dan letrik) kekeke . Mak pun akan letak semua baju2 tempahan dia pada saya . Dan akan terima upah juga dengan nilai yang sama .

Selain dari tu , saya akan jahit tikam leher baju . Jahit mata lalat kat baju kurung perempuan tu . Satu baju ...RM5 . Saya masih ingat , saya ada bil yang saya gantung dekat mesin jahit menandakan berapa banyak baju yang telah saya jahit , sampai masa mak saya akan panggil dan saya akan kira berapa yang mak perlu bayar . LUMAYAN ..... kadang2 dapat RM50-RM100 . Ingat tak banyak ke untuk budak2 sekolah ? zaman tu ..kira15 tahun dulu . Huh !

Sekarang , saya pun ada ambil upah jahit baju . Sambilan . Baju kurung , baju kurung pahang ...dan beberapa jenis baju yang mudah2 . Maklum ler , dulu tak sempat nak belajar jahit banyak2 . Mak pun malas nak ajar saya yang dia kata rajin melawan ni . Hahaha . Jahit baju kat KL ni , memang untung banyak . Lagipun saya cuma charge RM25 je untuk sepasang baju kurung .

Lagi ...saya buat kek . Jual sampingan juga ....Butter cake , marble cheese cake (ni paling disukai) . Sekarang ni tengah fikir2 nak jual coklat . Emmmmm .... tgh upgrade skill . Kena betul2 mahir ...baru boleh buat .

With Luv -
9 dari 10 pintu rezeki itu , datangnya dari perniagaan ....

No comments:

Post a Comment