Friday, November 26, 2010

Bila hati mu ...kecewa

Kadang2 kita rasa kecewa , bila apa yang kita nak Allah tak tunaikan pun walaupun kita dah sehabis daya berusaha , berhabis segalanya demi mendapatkan apa yang kita hajati tu . Puas kita doa , hari2 mintak tapi Allah tak tunai juga . Kadang2 hati jahat ni bisik juga , kenapa Allah tak nak bagi ? Allah tak sayang ke ? apa dosa aku ? kenapa orang yang jahat tu mintak dapat je , orang jahat tu macam2 kejayaannya . Senang je hidup walaupun dengan hasil jahat . Kita ni jahat sangat ke ? tu kalau ikut hati jahat .

Tapi hati baik pulak bisik "Allah sayang , sebab tu Allah nak bagi ujian , nak tinggikan darjat" , dan lagi ...Allah mesti bagi cuma masanya belum sampai , belum masa yang sesuai . Dan lagi ...Allah bagi banyak benda , kita je tak bukak mata , kenapa satu benda yang Allah belum nak bagi ni kita asyik ungkit2 ?

Pilih nak ikut mana ? hati jahat ke hati baik ? tapi kita manusia biasa , kadang2 ditewaskan perasaan . Nak2 kalau masa tertekan . Banyak sangat tindakan luar batasan yang kita lakukan . Cuma bunuh dan bakar je tak buat . Kita tak buat , orang lain ada yang buat , kelar leher bini pun ada , potong 'burung' laki pun ada , hatta merompak nenek yang umur sayup2 pun ada . Nasib baiklah bisikan hati jahat kita ni tak sampai tahap tu . Kira tahap2 jahat "manusia normal" lagilah . Cuma tak sampai tahap 'ahli syurga' hahaha

Betul kata hati baik , Allah bagi banyak benda , kita je tutup mata , buat2 tak nampak . Saya ada kerja yang baik (walaupun gaji awal bulan tu selalunya tinggal dua tiga hengget je hujung bulan , tu pun selalunya salah sendiri beli benda bukan2) , saya ada suami yang baik (walaupun tak pernah bagi bunga sebab dia kata bunga tu membazir , baik beli barang makan , apa punya tak romantik) , saya ada ibubapa yang sentiasa menyokong jatuh dan bangun saya , kawan2 yang pelbagai ragam , dari yang terlalu baik , sampai ke kaki komplen , mulut macam petir , speses yang kenal semua orang , speses nak tunjuk pandai dan macam2 lagi . Oklah tu , takkan sume nak yang baik2 (macam ler diri sendiri tu baik sangat)

Saya harap ...saya bertahan dengan ujian ini . Saya harap saya boleh tahan dengan kerenah manusia yang tak sensitif dan tak peka ni , saya harap saya tak perlu bunuh orang untuk senangkan hati saya , saya harap saya tak perlu tampar orang untuk buat dia diam . Saya harap , Allah sabarkan saya . Allah lebih tahu ...

No comments:

Post a Comment