Thursday, November 24, 2011

Apa Ada Pada Jenama

Korang kalo beli barang ...amik kisah tak jenama ? ke main belasah je ?

Ada satu kisah tentang kawan aku .... dia ni kawan masa study2 dulu ....dia beli jam rege nya RM2500 ....sila baca betul2 .... RM2500 bukan 25 hengget , bukan RM250 tau .

Dia bukan kaya raya ...bukan anak menteri , jauh sekali kerabat diraja hehehe ...dia orang biasa , penjawat awam .... yang gajinya lebih kurang Montel .... sbb gaji dia byk sket lah ....gaji aku jadik PENCACAI kat sini sket je ahahahahhaa . Tp syukur jugaklah ..ada gak gaji ...tiap2 bulan nak p GORES dan MENANG kat dinding MAYBANK tu ...ingat kalo takder gaji boleh ke ?

Berbalik pada citer jam tadi ...aku tanya dia .... apa speselnya sangat jam tu sbb regenya mahal sangat ...dan melalui pandangan mata dan jiwa kedekut aku ni ...aku rasa sangat tak berbaloi beli jam tu . Aku cuma pakai jam CASIO yang regenya RM180 hengget ...tu pun Montel yang hadiahkan aku , aku rasa adalah 5 tahun dulu kot . Aku tahu lah regenya sebab aku yg pilih jam tu . Montel punya style kalao beli hadiah , memang dia bawak aku , aku pilih sendiri . Yelah , dia berani buat macam tu sbb dia tahu aku ni mmg tak beli benda mahal2 walaupun utk diri sendiri . Mak aku pun cakap aku ni dengan diri sendiri pun nak berkira hahaha

Kawan aku kata speselnya jam tu ialah ....bila kita tak pakai ...dia akan mati sendiri ....tak kiralah kita tak pakai seminggu ke setahun ke sebulan ke ...pastu bila kita pakai balik ..jam tu akan setting ikut masa kita pakai .... dengan tarikh skali ...fantastik ? mmg ler fantastik ..dah regenya pun fantastik ! jadi antara kelebihannya ialah jimat batri ...tu je ?

Dan lagi antara kelebihannya ....jarum jam tu tak berbunyi ..dah jadik keje aku letak jam aku kat telinga ...nak dengar jam aku bunyik ke tak ..maklumlah ...jam murah ..jam kawan aku mahal hahahaha eh tapi serius jam aku pun tak berbunyik ....tak pahamlah apsal beli jam mahal2 sebab tak ada bunyi je ...kalo ebrbunyik pun ..takder lah sampai bunyik macam seren keretapi yang mengganggu tidur tgh malam tu kan ....kalo tak buh kat telinga , tak dengar pun bunyiknya ..saper nak sentiasa buh jam kat telinga ... bukan jam orang buta .... kalo jam orang buta tu lainlah ...tgk jam kan pakai mata ...bukan pakai telinga ....

Aku pk dalam hati ..takkan nak cakap kat dia ..kang dia SENTAP plak ..lagipun duit dia , suka hati dialah kan hehehehe

kalau setakat jimat batri ...CASIO aku yg dah bertahun2 aku pakai tu ..cuma pernah ganti batri sekali je ... elok sampai hari ni (tukarlah batri kat kedai casio ..jangan kedai dua hengget) . Batri tu plak ...regenya RM12 je .... campur RM180 ...total RM192 ...aku bleh pakai bertahun2 .... hmmm jadi aku masih pk betapa perlunya nak beli jam rege RM2500 tu ....
 Tapi berbalik pada first rules ....ikut suka hati dialah ..duit dia ..cuma aku terpk kalo aku lah , aku mmg tak beli ...tu dari pandangan mata dan jiwa kedekut aku ni hahahaha

Kalo bab baju , kasut ..lagilah aku tak kira pasal jenama ...asal saiz je aku belasah ...dulu aku penah beli baju kat department kanak2 kat reject shop hahahaha sbb cun woo ..sampai skang boleh pakai .... sungguh selesa gitu . Terasa seperti kanak2 riang abru mula sekolah je hehehehe

Beli kasut kat department kanak2 pun penah .... salesgirl tu gelak2 kan aku ...ada aku kisah ... saiz apa dengan kaki aku ni ? aku dengan montel ..kalo beli kasut mmg ler masalah ..aku beli saiz 4 ...kecik sangat ...montel plak saiz 12 .... besar sangat .... ideal tak ideal nya kitorang ni . Tu pasal orang salu tanya apsal aku suka kat montel yang besar ...dan montel suka kat aku yg kecik . Aku salu bagi jawapan

"dulu dia ni takderlah besar camni ...dulu pinggang 32 je" hehehehe

Montel plak tak boleh bagi jawapan apa2 ...sbb aku dari dulu sampai skang ... mmg sesaiz je ...walaupun montel kata sebelum dia tackle aku dulu ..aku gemuk ...dan kalo aku tak kurus , dia mmg tak tackle aku pun ....hampagas tul ...tgk skang saper yang gemuk hahahahha

Aku prefer jenama utk benda2 ni je ...

1- makanan ...sbb abah aku pesan ...makan biar benda mahal sket ....takper ... abah aku mmg pantang kalo beli benda makan kat kedai dua hengget .... kalo bukan benda makan takper

2-mekap2 ke ... kosmetik ke ... kang entah dari china humban kat sini ..tenyeh2 je kat muka ..dah jadik hal plak ... takperlah beli mahal sket ....

3-benda2 berharga seperti tv biskut ..peti ais ...belilah yg jenama sket kalo ada duit ... tapi dolu2 zaman aku baru mula keje tak berduit ...aku ada beli tv TOBISHI .... bukan TOSHIBA tau ...TOBISHI ...14 inci je tv tu ... tu ada rasanya dalam 7-8 tahun dah umurnya ..boleh pakai lagi ...aku dah sedekah kat adik aku yg baru mula keje tu .... remote je dah takleh pakai ...kalo tekan volume ..dia tukar channel ...dah nyanyuk ...hehehehe

Pasal makanan , aku teringat kes anak buah aku ... anak buah aku ni ...mak aku yang jaga ... jadi ayah aku salu pesan ...makan benda mahal takper ...tp masa tu dia baru dalam umur 5 tahun

Bila balik rumah mak dia masa cuti ..mak dia belikan roti .... dia tanya kat mak dia
"mama ...roti ni mahal ke murah?"
mak dia kata ...
"kenapa ?"
dia plak jawab ...
"taklah ..along tak makan benda murah ...atuk kata jangan makan benda murah"

muehehhehhee
kesimpulannya ..mesej tu tak sampai utk budak berumur 5 tahun hahahaha

No comments:

Post a Comment