Thursday, November 10, 2011

Ini Kisah ...Motor Kesayangan Saya ....

Oklah ..utk post merapu kali ni ...aku nak citer pasal motor kesayangan aku plak ... yelah kesayanganlah ...sbb ada satu moto je ..kalo ada 18 motor , mungkin aku tak baper sayang sangat motor ni hehehe .

Motor aku ni ...Kriss 100 je ...kira paling murah dalam kelasnya (sambil gelak tutup mulut) . Tak payahlah tanya apsal motor ni jadi pilihan ...dah aku cakap tadi ..paling murah dalam kelasnya . Kalau ada lagi murah ....aku beli lah ..tapi takder ...kalo ada pun motor bot je ...opis aku jauh dari sungai kelang ...kalo tak , mmg dengan senang hati aku naik bot p opis hari-hari .... kelas kau nyah . Boleh bayang aku naik motor bot , pakai baju kurung dengan selendang bagai .Pastu mendayung sambil duduk sopan . Lambai-lambai tangan lagi kat korang yang tersekat kat kat traffic jam tu . Hahaha . Korang ada ? kalau ada pun musim banjir je kan ?

Oklah ...sebelum aku merapu dengan lebih panjang ...aku kembali ke pangkal jalan dengan cerita pasal motor aku tadi tu . Aku takder gambar moto aku , tapi dengan ehsan google .... aku jupe gambar moto yang bukan motor aku tapi rupa motor aku macam ni lah

tak tahu lah ni gambar motor saper ...aku belasah je hahahaha . Kaler moto pun sama tau .

Oklah cerita pasal motor aku ni , kalau nak kira . Ni jelah harta yang aku ada . Sebab rumah , kereta semua tak habis bayar dengan bank 'along berlesen' tu . Motor ni je dah habis bayar . Dah dapat geran , kira ni jelah harta aku dengan montel . Masa beli dulu ...bertahun2 dulu .... bukan berduit sangat pun masa tu , kalau berduit , aku dah beli dah Superbike ke kan ... hehehehe

Seminggu dua ni dia asek nak buat hal je ...hari tu dia pancit hari2 ....sampai dah jenuh dah nak tukar tiub . Dahlah masa tu mode hujan hari2 ....campur dengan pancit lagi . Sadis betul . Lepas tu tukar rim . Sebab rim tu dah lama kot , dia dah cucuk tiub . Jadi dia mudah pancitlah walaupun bila bukak tu takder pun paku ke apa .

Lepas tu dia buat hal lagi ....dia kuar bunyik2 plak ...keok ...keok ...macam tu bila nak p keje ...risau plak aku .  Buatnya tayar tercabut masa dalam perjalanan . Kan ke naya tu . Naya satu hal ...malu satu hal . Mana tak malunya tengah2 jalan jam penuh orang , tayar motor aku duk terguling2 cari tuan ? sah2 aku tak mo ngaku motor aku ....mmg aku cakap aku jalan kaki sambil pakai helmet hehehhee

Jalan depan sikit ada kedai motor . Apek tua . Dia kata bearing dia pecah ....maka tukarlah bearing dia tu .

Ingatkan dah settle ...pastu brek dia plak suka melekat2 .... tokeh kedai kata lining brek dah habis ... tukar lagi ....

pastu dia buat hal lagi ....susah nak start entah apa hal padahal plug baru tukar . Dia bukan salu susah nak start . Ikut mood dia . Malas aku nak hantar kedai lagi . Karang dia suh overhaul . Overhaul tu , kena makan dua tiga hari tau .

Pernah dulu skali overhaul . 3 hari kat bengkel . Pastu tokei kedai tu bagi pinjam motor dia sementara waktu . Buruk gila motor dia tu . Aku ada gambarnya . Esok aku letak kalau aku ingat nak cari gambar tu hehehe

Bukan setakat buruk , bunyiknya pun kuat gila dah macam bunyi kapal perang tau . Pastu berasap-asap macam lepas tembak meriam buluh (eh yeker ? tak pernah lak pakai meriam buluh) . Tapi jalan dia slow gila . Harap bunyi je . Luaran dia lagilah jangan nak citer .... side mirror dia dua2 dah ikat pakai tali . Orang menoreh pun dah tak pakai motor pencen camtu hehehe

Malu gila naik motor tu . Tapi dah takder pilihan belasah jelah kan . Bila benti kat traffic light , aku dengan montel pakat2 pandang kiri je ....sbb malulah dengan orang lain dengan motor buruk yang bunyik kuat dengan asap2 hitam lagi tu . Motor yang duk belakang kitorang mesti sumpah kitorang dalam hati . Mana taknya asal berkepul2 tu kena muka dorang hehehe .

Ada skali tu ...ada ambulan lalu . Standard lah ada ambulan kan kita suka folo belakang ambulan kan ? masa tu jam ..montel kata ...ish lajunya ambulan ni ..tak sempat nak folo ...aku pun kata "bukan ambulan tu laju ....moto ni yg slow ...." dahnya ambulan dalam jam nak laju apanya ..moto tu yang slow hehehe

Masa hari pertama pakai tu , kitorang siap p kedai balik , tanya pasal motor ..apek tu kata "moto tu saya sulah modified ..baik punya ...jangan lisau"

yelah ..kot kan bertabur enjin motor tu kat highway ...aku cakap siap2 bukan motor aku ..aku saman malu apek tu sebab malukan aku heheheh

oklah sampai sini dulu ...esok aku citer kisah2 kemalangan aku dengan motor aku ni plak .... hehehehe
termasuk kemalangan yg baru dua hari lepas terjadinya

No comments:

Post a Comment