Thursday, February 17, 2011

Mee Bandung , Tiramisu , Mee Soto







Hujung minggu yang ceria , aku tiba2 dilanda kerajinan nak memasak macam2 masakan . Oleh itu aku telah memasak mee soto , mee bandung , dan Tiramisu ... tak tahu sedap ke tak , tapi si montel belasah sampai licin . Dia bukan kira sedap ke tak . Tak sedap pun licin . Jadi susah sket nak piawaikan perut dia ni ...meh aku tepek gambo utk kita menjamu mata .
Gambo satu ..Tiramisu . Aku buat Tiramisu sebab terpengaruh dengan citer Tiramisu kat TV3 tu . Citer tu dah habis pun .
Senang je buat Tiramisu ni . Tak yah bakar2 ....meh aku tulis kan resipinya
Resipi Tiramisu
bahan
200ml whipping cream
250gm cream cheese
20gm gelatin (cari yg halal)
120gm gula
80ml air panas/suam
150ml yogurt perisa asli
kek sponge (beli dah siap je senang ) heheheheh
secawan nescafe O

Cara buat

1-pukul whipping cream sampai gebu ....simpan dalam peti ais (pukul agak2 dah kembang ...berenti , jangan pukul lagi ..karang dia cair balik , dah takleh guna , mahal tau whipping cream ni hahaha)

2-pukul cream cheese dengan gula sampai kembang , pastu masukkan yogurt .

3-amik air panas , masukkan gelatin ..kacau ..sampai rata .... sampai cair semuanya ....sejukkan ...dah sejuk , masukkan dalam adunan cheese tadi ...gaul rata ...dah rata , masukkan adunan whipping cream ....kacau ....

4-dah siap tu ..susun ler kek sponge ...dalam cawan kaki ke ...mangkuk kaca ke ...ikut ler suka hati korang ...takder peraturan dan pantang larang hehehe . Tapi kalo bekas cantik tu ..nampak ler cantik jadiknya ....

pastu dah susun tu ....basahkan sket dengan air nescafe .... takkan aku nak ajo gak kot buat air nescafe camner hehehehhe .... pastu letak adunan cheese ....pastu letak lagi sponge cake ...basahkan ngan nescafe ...curah adunan cheese lagi . Utk bagi cantik atas dia tu ...amik tapis teh ...letak serbuk koko ...tabur2 ler ...kasik cun sket ..letak ler apa2 ko nak letak atas tu ... letak coklat chip ke ..chocolate rice ke ....letak buah durian ke , buah kelapa sawit pun boleh kalo korang nak ..cuma nampak tak cantik ler hahahha dan tak kena gaya ...selamat mencuba ekkekek

Resipu Mihun soto ngan Resipi Mee bandung ...takyah ler aku tulis . Hehehhe . Sebab aku buat pakai rempah dah siap . Import dari johor . Soto tu agak kureng sket . Tapi mee bandung tu sedap . Rasa jugak ler mee bandung johornya . Aku makan bertambah2 , maknanya sedap ler , kalo montel ..tak sedap pun dia tambah ....jadik takleh ukur sangat sedap tak sedap dia tu . Hahahha .

Karang senang2 aku tepek paket rempah mee bandung tu ...3 ringgit je ....untuk sekilo mee ....

sekian selamat mencuba heheheheh

No comments:

Post a Comment