Tuesday, August 16, 2011

Hanya 7 minggu

Ramadhan ni bulan ujian , Montel kata macam tu . Bulan boleh mintak ampun byk2 , bulan yang doa nya dimakbulkan . Macam2 ada dalam bulan ni .

Dan dalam bulan ni jugak , saya menerima berita sedih , saya keguguran setelah kandungan saya berusia 7 minggu . Sedih ? kecewa ? marah ? Allah saja yang tahu . Ini sesuatu yang saya dah nantikan sejak sekian lama , malangnya saya memperolehinya hanya 7 minggu ! cepat kan ?

Tak apalah , at least saya dapat jugak 7 minggu . Ada orang berpuluh tahun kawen , yang 7 minggu ni pun tal dapat ! Itu kata saya pujuk hati , tapi berjaya kah saya ? dengan airmata yang tak berhenti2 ....masih kira berjaya ?

"tak apa ...jangan bersedih sangat ... gud news is ... u can pregnant" tu kata doktor yang menyampaikan berita sedih tu sambil memujuk saya .

Saya masih memegang kata2 seorang doktor yang lain

"have faith , whatever happened , had to happened"

"tapi saya sedih ....saya kecewa"

"semua orang ada rasa sedih , semua orang ada rasa kecewa . Allah beri kita begitu . Tak apa untuk bersedih . Tapi jangan terlalu bersedih sehingga kita kelihatan seperti menolak takdirnya"

Tapi saya masih sedih , saya kecewa . Kadang2 kita rasa kita dah buat semua yg betul , tapi masih 'kehilangan'

Saya menangis berhari2 . Montel pun nangis . Tak pernah selama saya kenal dia bertahun2 dia menangis . Tapi dia nangis . Dia menangis jugak dalam solatnya . Dia doakan saya . Saya jadi sebak .

"abang sedih?" saya tanya walaupun soalan tu mmg tak berapa nak lulus periksa pun . Dah nangis , sah2 sedih , takkan dia hepi naik pangkat jadi manager tapi dia nangis ? . Dia tak jawab ...angguk je ... sbb aku dah nangis , dia pun nangis . Dah macam citer hindustan dah aku nengoknya .

"kenapa abang sedih ?"

"sebab honey sedih , honey jangan sedih macam ni ...abg sedih tengok . Tak apa ..kita cuba lagi . Walau apapun , abang tetap sayangkan honey . Samaada ada anak atau tak , abang tetap sayang honey" aku akan ingat ayat tu sampai bila2 . Aku menangis masa tulis entry ni .

Nangis teringat waktu2 ni . Dah seminggu berlalu . Aku masih belum boleh lupa . Masih teringat bila alarm kat handphone berbunyi tanda waktu makan ubat , aku bangun sahur makan nasi sbb doktor kata aku perlu makan nasi masa sahur sedangkan sebelum2 ni aku sahur roti je . Kadang2 kurma je pun . Tapi aku buat demi baby . Tapi sayang , semuanya tak lama .

Entah ...banyak lagi nak tulis ... tapi sedih ...kalau berjaya tahan sedih ni ... aku tulis lagi .

""

No comments:

Post a Comment