Wednesday, August 17, 2011

Cerita Montel ..Untuk Terus "Hidup"

Semalam sebelum tidur , Montel ceritakan kisah ni

Satu hari , pada zaman nabi ada sepasang suami isteri . Apabila suaminya pulang ke rumah , isterinya bertanya

"bang , kalau ada orang bagi pinjam kita sesuatu , lepas tu dia nak balik barang yang dia pinjamkan tu , boleh tak kalau kita tak bagi?"

Suami pun menjawab

"eh tak bolehlah macam tu ... barang dia , dia dah bagi pinjam . Bila dia nak balik , kenalah bagi "

Maka si isteri pun berkata

"anak kita , yang Allah pinjamkan , dah tak ada . Dah meninggal . Allah dah mengambilnya kembali"

Aku diam je dengar cerita tu . Tak jawab apapun . Montel kata lagi

"sabar ..semua ni ketentuan Allah ...hak dia ...dia bagi pinjam beberapa minggu je ...insyaAllah ..nanti dia ganti dengan yang lain .... "

Aku diam lagi .

"hidup ni ...kita kena syukur . Allah bagi kita banyak . Kita kena syukur . Jangan asyik nak merintih dengan yang Allah tak bagi . Kita doa . Nanti Allah bagi juga"

Aku diam lagi .

Barangkali dia betul , aku kena syukur , Allah bagi aku dah banyak . Termasuk suami yang baik , yang sanggup bercerita setiap hari , demi memastikan isterinya "terus hidup"

No comments:

Post a Comment