Thursday, May 12, 2011

Selamat Hari Ibu

Agak lewat sket , tapi tak sempat nak post sebab lately ni byk keje kat opis .... (ha , banyak lah sangat , kerja2 mengkumbah dokumen ) hahaha maklum ler ...projek dah nak final doc . Masa2 ni lah sume nak sibuk2 siapkan dokumen , nak hilangkan dokumen , nak halimunankan dokumen ...yang cari dokumen saper ? aku ngan biha jugak (sambil buat gaya pondan) hahahah

Oh ya , berbalik pada tajuk asal (biasalah ..aku ni mmg suka kuar tajuk) hahahaa . Selamat hari ibu , utk ibu aku , Mahanom binti Wahab . Ibu aku ni kembar ..nama kembar dia Masitah Binti Wahab . Aku panggil ibu aku ibu ..panggil kembar dia mak ...muka mmg seiras ... takder lak gambar aku nak letak . Karang2 rajin aku letak .

Apa yg menarik tentang ibu aku ? oh byk ...macam mak korang jugak ...mesti byk yg menarik . Mak aku ni pandai masak (kalau dia tahu aku tulis camni , mesti dia kembang kuncup ... dah ler badan dia pun dah kembang ...kadang2 kitorang panggil dia Kak Mon ....KAK MONTEL) hahahaha sbb dia pun panggil menantu dia Mon ...MONTEL jugak ...jadik sama jelah mak mertua dengan menantu dia tu ahhahaha

Paling peberet aku adik beradik , bila mak aku masak siput sedut dengan sayur keladi ...huhuhu . Memang mabeles ... chef wan pun mesti nangis2 kalo dapat makan , terharu lah konon heheheh .

Mak aku ni umur dah 50 (tahun ni kuar KWSP akaun dua) kitorang dah bodek2 ajak jalan2 p Langkawi ..."full board sponsored" wakakakakaka . Dan dia dah terpedaya dengan dakyah kitorang tu ...dan dah pun bersetuju .

Lagi ...mak aku ni positip orangnya . Suatu masa dulu (nananannaana ...muzik klasik lah sket ...kata suatu masa dulu) hahahahha .... aku ni pernah lah sakit , sampai mengganggu pengajian aku ler masa kat uni dulu ... aku tercicir jugak ler masa tu . Dah nya asek cuti je manjang .... tapi bila aku sembuh , aku masih ingat pesan mak aku 'bangun ....lari ...kejar lagi' aku akan ingat sampai bila2 . Disaat semua orang tak percaya aku boleh buat , mak aku masih percaya aku boleh ....(eh tu ayat Rajagopal - coach team footbal mesia ...bukan ibu aku ) hehehehe

Lagi ... aku suka dengan prinsip ibu aku ...jangan sekat diri dari memiliki sesuatu kerana tak ada duit ...tapi usaha lebih keras utk dapatkan duit dan memiliki 'sesuatu' tu . Ibu aku ni bekerja ....dululah ..sekarang dah tak kerja bila adik beradik aku sume dah habis study ...dia duk umah je ..keje mop umah ...sampai nipis lantai kata bapak aku .... hahahaha . Disamping keje utama dia tu ..dia buat jugak keje2 sampingan seperti menjahit baju dan membuat kuih muih ...
Mak aku cerita , masa kecik2 kitorang dulu , duit gaji ayah aku mmg tak pernah usik ...sume simpan dalam bank utk simpanan hari tua (eh macam kwsp plak) ...sbb pendapatan sampingan mak aku cukup utk cover kegunaan kitorang sekeluarga ni . Bayangkan berapa banyak mak aku dapat dengan kerja sampingan dia tu .

Menjahit tu mmg banyak lah ...selalu jugak dapat tender2 kilang ... jahit uniform . Kitorang adik beradik dari kecik , mmg dah diajar mencari duit ...tolong mak aku ni menjahit ler ...jahit butang , hook baju , sembat leher ...dapat ler duit ..... boleh beli macam2 . Masa tu kitorang tak tahu ada akta buruh melarang budak2 bawah 18 tahun bekerja ...kalo tak , mmg kitorang dah report ...kena dera ngan mak kitorang ni hahahaha . Ish2 ....kang jadik anak banduan plak ...kensel lah .

Ibu aku ni tak suka alasan ....jadi aku adik beradik sejak kecik mmg tak didiik 'bagi alasan' . Ayah aku plak salu pesan , cari jalan ...bukan alasan , setiap masalah mesti ada cara nak selesaikan .

Sbb tu aku heran , bila orang asek kata tak cukup masa nak buat itu , ini ...sbb sibuk kerja , sebab ada anak , sebab bla bla bla ....

Mak aku dulu ...anak 4 ..kecik2 ...kitorang selang setahun je , bela anak sedara lagi ...tp tak pernah plak mak aku kata macam tu ..sempat buat macam2 kerja lagi ..padahal waktu 'kerja utama' mak aku lebih panjang lagi .

Mak aku cakap lagi ....Semua orang ada samarata ...24 jam ...samaada pandai guna atau tak je . Orang yg suka buang masa je tak ada masa !

Apapun ..selamat hari Ibu ...utk ibu aku .... mmmmuuuuuaaaahhhhh

Hadiah ...takper ...bulan 6 kang ada hadiah ...kami hadiahkan 'menantu baru' buat ibu .... Made In Lumut ! hahahah

No comments:

Post a Comment