Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru

Apa tema hari guru yek ? Guru Menjana transformasi ke apa ntah hehehe . Semalam tgk kat iklan , ada sorang budak OKU nyanyi lagu utk cikgu dia ..nama Cikgu Wan ...

Rupa cantik , baju batik , Cikgu wan , cikguku ...

macam tu ler lebih kurang ...aku tak ingat hehehe .

Apapun , selamat hari guru untuk semua cikgu2 ... untuk ayah aku , ayah mertua aku jugak , sepupu sepapat sepuing semua yg jadik cikgu ...kawan2 ....errr aku tak ramai kot kawan cikgu ...sorang dua je ....

Cakap pasal cikgu , ingat lagi masa kat sekolah ? kenangan dengan cikgu2 ? aku ada beberapa kenangan dengan cikgu2 yg masih segar dalam ingatan . Macam baru semalam je tinggalkan sekolah (eleh , saja nak bagi tahu masih muda sbb belum lama tinggalkan sekolah)

Jom aku cerita

1-Cikgu Maziah - dia ni cikgu math aku . Dan macam yg aku pernah cerita sebelum2 ni . Math ni adalah subjek yg aku sangat tidak gemar . Aku tak suka nombor kecuali nombor pada duit je hahaha . Dia ni tak garang ...tapi tak jugak kelakar ke apa . Kira dia serius lah , tegas cuma mmg takder marah2 ke , herdik2 ke ....takder lah . Tapi gurau2 pun takder . Dia ni lulusan luar negara . Dia pernah citer masa belajar dulu kena operate babi ..eh khinzir ....eleh ...khinzir tu babi lah ... khinzir tu bahasa arab ...apa salahnya sebut babi ..bahasa kita , mendanya sama je kekekee . Ok....dia citer masa kena operate babi tu ...dia tak nak operate ...dia suh kawan cina dia operate ...dia amik report je ....tapi selama seminggu dia takleh makan sebab teringat pasal tu .

Dan lagi , cikgu Maziah ni suka sangat suh aku buat latihan kat papan hitam . Dulu aku marah sangat . Yelah , aku rasa dia sengaja je nak malukan aku ...dah dia tahu aku ni tak tahu , lagi nak suruh2 aku buat kat papan hitam . Tapi bila dah lama tinggalkan sekolah ni , baru aku pk , yelah , dia tahu aku tak tahu ..sbb tu dia panggil aku suh buat kat papan hitam ...supaya aku boleh tahu .

Aku ni , macam aku penah citer sebelum ni ...subjek lain sume aku score ...sume aku suka ..math je yg ke laut ...pernah sekali aku dapat 6 markah je ...per seratus ...terror tak ? korang ada ? hahahaha ... dulu sekolah aku kalo failed ....bukan kaler merah ...kaler hijau ... jadik kira math aku mmg selalu subur gitu , tema alam sekitar ...sbb asek kaler hijau hahahaha

2-Cikgu Esa Md Shah
Dia dah meninggal beberapa tahun lalu kerana leukimia [al fatihah]. Dia ni ajar sastera melayu . Ni peberet subjek aku . Kitorang panggil dia Penglipurlara . Kalo nak tahu , aku ler yang bagi gelaran tu kat dia sampai melekat kat dia Penglipurlara . Sbb nya dia ni suka sangat bercerita . Hari2 kitorang suh dia cerita . Dia ni jugak ler , antara yang awal meyakinkan aku tentang bakat menulis yang aku ada . Tapi bila buku aku dah diterbitkan , dia tak ada utk sama2 meraikannya .

3-Cikgu Mohmad Mokhlis .
Dia ni ajar sains ...kecik je , dan putih melepak . Tampan bergaya lagi . Dia ni kelakar . Suka buat lawak dan tak stress ler kelas dia . Tapi aku paling ingat dia kata , kelas aku ni , bila disuruh tanya ...mulalah tanya benda2 yang bukan2 ...tak masuk dalam silibus pun . Maklum ler ...kelas grade A lah konon ....konon tanya out of the box ler .

Ada skali tu dia kata dia malas jawab ... dia melangkah nak duduk kat meja dia . Pastu dia patah balik sambil berkata "eh saya jawablah ..karang awak semua kata saya tak tahu plak" hahahaha

dan satu lagi aku ingat , dia kan ajar sains kan ...kan ada belajar pasal 'bagaimana kejadian anak' (gila sopan bahasa aku ni) pastu dia kata ... kalo suami hitam , isteri putih ...ada cara 'blend' nya ...tak der nya anak tu kuar sebelah hitam , sebelah putih hehehehe .

dan lagi aku ingat , masa hari2 akhir kat sekolah tu ..kitorang sume mintak mahap kat dia , minta halalkan apa2 yang patut .... dia kata
"saya yg patut minta halal dengan awak semua ni ... mana tahu ada yang culas2 saya mengajar"

4-Cikgu Ahmad Omar ....
Kitorang panggil dia OM ....hahahaha ...tak ingat sejarah nama OM ...yg ni bukan aku yg ciptakan gelaran dia ni . Dia ajar subjek ekonomi asas ...pun peberet subjek aku (aku peberet ngan sume subjek kecuali math je) hahahaha

Masa keluar keputusan SPM ... aku dapat A1 ...dia belanja makan ..dengan mak aku skali .... sbb masa tu mak aku yg temankan p sekolah ..amik cop ... keputusan dah amik dah masa tu ...mak aku jugak yang amikkan ..sbb aku takut nak amik hehehehe

Dan lagi aku ingat ...cikgu OM ni kata mak aku nampak muda ..dia ingat mak aku tu kakak aku (kira perasan jugaklah mak aku masa tu ) hahahahah

5-Cikgu Herlina ...dia ni ajar sejarah , kecik molek je ...putih ..yang aku ingat dia ni hari2 pakai baju sutera , lain2 ..bukan yang sama . Kasut dia 3 pasang je dia rotate ...hitam , putih , coklat .

yang aku ingat dia pernah citer masa amik lesen memandu ...dia bergaduh ngan cikgu memandu dia ...sbb cikgu memandu dia suruh dia letak bantal kat punggung sbb dia kecik .... dia tak nak , malu ...bila aku amik lesen ...aku pun kena buat benda yang sama ...terus aku teringat dia . Dan lagi lepas dapat lesen ...dia bawak kete p sekolah ...ayah dia akan hantar naik kereta berlainan sampai sekolah ...(hehehe boleh bayang situasi ni?) kekekkeke

sekianlah cerita pasal cikgu2 saya ...byk lagi kalo nak tulis ..tapi buat masa ni ..ni jelah ... kepada cikgu2 ..selamat mengajar ..semoga kerja anda akan menjadi landasan ke syurga ... yang kekal abadi ....

No comments:

Post a Comment