Friday, April 8, 2011

Queen Control

Aku didatangi rakan lama beberapa minggu lepas . Kita namakan dia T . Dia ni kawan masa kerja . Dah lama tak jumpe , telefon pun tak pernah . Sebab lepas dia berhenti , dia ikut husband dia bekerja diluar KL . Tiba2 dapat posting KL semula dan dia kol .

"aku nak mai umah hang ni ...tak kiralah hang bagi ke tak , aku nak mai jugak" dia kata sambil gelak kat tipon . Dia ni mmg cakap dialek penang dia pekat betul . Aku pun kata ok jelah , sebab dia kata kalo aku tak bagi pun dia nak datang jugak . Hahaha .

Tapi aku cakap aku tak masak apa2 , sebab dia kol dah pukul 12.30 , tak ada apa2 kat umah utk dimasak kecuali telur . Sebab aku dah makan kat luar . Aku kata kalo dia nak makan sambal telur , aku boleh je masakkan . Tapi dia kata tak payah , dia datang dalam pukul 3 , bancuh air je dia kata , nanti dia beli apa2 kuih ke goreng pisang ke .

Sempat lagi dia cakap .

"ke umah hang teh pun takdak?" sambil gelak2 ...hampagas tul . Tapi sbb dah lama aku kenal kemerengan dia ni , aku mmg tak amik hati langsung . Jadi suka hati hang lah (eh tetiba aku yang jangkit bahasa dia ) jadi petangnya seperti yang dijanjikan , dia pun datang , dengan kek coklat you ... siap toping lagi . Bungkus dalam tuppaware , jadi aku anggap dia buat sendiri lah kan .

"rajin ko masak kek" sajer je aku nak pancing . Sebab dia ni dari dulu mmg tak suka masak2 ni (samalah macam aku dolu2) . Dia selamba jawab ,

"bukan aku ....A yang masak" A tu laki dia . Aku pandang , laki dia sengih je . Yelah kot .

"tu pasai ada orang kata aku ni queen control" tetiba je dia luah perasaan macam tu . Aku nak gelak . Dia ni queen control ? cakap pun tak berapa nak dengar ...pakai volume rendah je ... queen control ka lagu tu ? sopan punya queen control .

"saper kata ?" aku pancing lagi .

"adalah zombi kg pisang mana ntah ... laki aku tolong sidai kain pun kira queen control ka ? tolong mop lantai pun queen control ka ?" dia soal aku balik . Ish2 ...kalo macam tu kira aku pun dah masuk kategori queen control , sebab laki aku buat keje2 umah jugak , cuci pinggan , masak nasi , mop lantai ...kemas umah je tidak ...karang makin karam umah aku dikerjakan dia . Basuh baju dengan lipat kain pun tak ....karang ada yang cari spender pun tak jumpa kang . Bab kemas2 , memang laki aku takleh ler nak harap . Bab tu aku mode redho jelah . Hehehe . Tapi kalo agak2 weekend tu rasa malas nak masak sarapan , ada nasi baki malam ...suruh je masak nasi goreng , laju je dengan rajin dia buat . Kalau kerja yang ada kena mengena dengan makanan dia mmg rajin . Cuma lepas tu , aku lah kena kemas dapur . Masak nasi goreng utk dua orang pun dah rupa masak utk anak 10 punya bersepah !

"cakap orang ...lantak p lah ...." aku plak terikut ayat dia .

"lantak p pun ..lantak p jugak . Ni duk canang satu taman aku queen control kan laki pasai apa ? awat dengki sangat kat aku ?" dah macam sessi luah perasaan pulak . Marah sangat nampak tu . Tapi dia ni marah pun sore bisik2 je . Mmg tak kan caya kalo dia ni queen controlkan laki dia .

"tragedi berlaku kat mana ni ?"

"kl ...kalau kat uzbekistan ke ... aku tak heran lah .... apa punya hidup zaman moden pun percaya benda2 macam ni . Pak aku nun kat ceruk penang sana pun tolong mak aku buat reja , takdak plak orang kata pak aku kena queen control " betul jugak .

Aku kata dalam hati lah . Apa masalahnya sangat kan nak tolong menolong laki bini ni . Aku sendiri dibesarkan dalam keluarga yang ayah aku mmg salu tolong mak aku buat kerja , masak , cuci pinggan , kain , lipat baju .... kira lagi perfect lah nak banding laki aku . Sebab ayah aku tu ...adik badik ramai ..sume lelaki ...sorang je pompan , yang bongsu . Jadi mmg dah dididik dari kecik buat kerja2 rumah . Padahal pak aku tu lahir tu dia tahun 1947 ....lama tu .... zaman belum merdeka , tak dak plak isu queen control ni . (apsal aku tetiba tukar dialek utara ni )

Jadi bila aku nak cari suami pun , aku cari yang biasa tolong kerja2 rumah . Dapatlah , separuh je . Tak penuh lah macam pakej ayah aku . Tapi kira oklah dari aku sibuk buat keje rumah , dia bukak paper sambil tgk astro . Tu sajalah tu nak meninggikan potensi aku jadi queen control . Hahaha .

Mungkin masih ada dalam masyarakat kita yang moden dan maju ni , tentang kefahaman tentang suami tolong isteri masak ni 'queen control' . Jangan kata orang kg . Aku dibesarkan dalam kg , tak timbul isu tu . Kebanyakan jiran tetangga , memang tolong menolong buat kerja rumah . Tapi kat Kl , masih ada yang percaya pada stigma ni . Kenapa nak kira sangat ? nabi sendiri tolong isterinya memasak , menjahit baju dan menguli tepung . Jadi besar sangatkah darjat suami2 yang rasa takder class nak tolong isteri kat dapur . Ingat , kerja2 dapur tu ...kalo ikut dalam kitab mutaalbadrin betul2 pun , bukan kerja isteri ! mutaalbadrin tu apa ? ha ...saper2 asal dari johor ...sekolah agama johor ...tahu ler kitab mutaalbadrin ni apa ... kitab ni import ...guna bahasa melayu siam ke apa ntah . Tapi bahasa dia mmg lain sket ...tapi tulis jawi lah . Boleh baca , cuma kadang2 susah nak faham . Kalau tak faham plak , ada buku rujukannya ...namanya Suluh Mutaalbadrin . Kira macam kamus lah .

Baginda bersabda, ’sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik, kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.’ Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat..

1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina ‘Aisyah menceritakan ‘Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu
urusan rumahtangga.

Jadi marilah kita sama2 tolong menolong ....bukankah tolong menolong itu amalan mulia lagi berpahala ...muehehehhehe

No comments:

Post a Comment