Monday, April 4, 2011

Masmallow


Tararaaaaa…..mempersembahkan masmallow ku yang tak berapa nak jadi hahaha . Aku kata dah , aku ni kalo resipi yang perlu memukul putih telur sehingga gebu dan perlu memasak gula sehingga likat , selalunya akan berakhir dengan REPEAT PAPER . Tu ok lagi tu kalo REPEAT PAPER . Kadang-kadang tu , markah minimum pun tak sampai , nak REPEAT PAPER pun tal layak . Kalau kat uni tu , kira-kiranya dah dekat sangat nak GB lah tu …..GB apa ? GAGAL DAN DIBERHENTIKAN . Tapi PTPTN sila jelaskan . Hahaha .

Aku punya prinsip , REPEAT 3 kali je . Kalo 3 kali pun tak jadi jugak , maka aku akan terus kuburkan resipi itu , tak perlu membazir gula tepung dan bahan2 , tak perlu bazirkan peluh , letrik dan kotor kan pinggan mangkuk , maka aku akan cari resipi yang lain . Hehehe . Kan banyak resipi lagi kat internet . Cubalah lain2 plak , Yang nak hadap je resipi tak jadi tu buat apa .

Berbalik pada resipi masmallow aku tu . sebenarnya tak adalah tak jadi sangat . Ada lah rasa masmallow , ada bau masmallow , ada rupa masmallow . Cuma nak sama rasa macam yang dijual dipasaran tu kiranya …MASIH JAUH KE LAUT , Sekian terima kasih . I sedar diri ok ….Hahhaa .

Tapi ucapan ikhlas , istimewa lagi special gitu ….khas untuk Kak D ..dengan Biha , yang beria2 suh aku buat massmallow ni …sila makan sampai habis ….. hari tu dah janji kan tak jadi pun nak makan ..sila makan …..aku tak kira lah korang nak makan ikut mulut ke , mata ke , hidung ke …janji habis …susah payah aku buat ni , Kak D siap buat ucapan sedih lagi tu “nak merasa , utk hari2 terakhir kat MMC” ewah ….pandai je buat rayuan ala2 bantuan keamanan Palestin yek ….hehehe . Takper2 , sebab selama ni dia tak berkira ngan aku ..ngan kerja2 aku ….aku buat jelah massmallow ni .

Ini resipinya untuk yang nak mencuba .

RESIPI MASSMALOW 2 cawan gula 1 setengah cawan air sesudu golden syrup 2 biji putih telur 4 sudu gelatin 1 cawan gula aising

cara ,

1-masakkan gula , separuh air dengan golden syrup . Dalam resipi tu kata sampai mencapai suhu 250C …aku mana ada thermometer …thermometer demam adalah . Karang kalo aku guna thermometer tu , mahu plak demam Kak D dengan Biha dengan yang lelain . Mana taknya , selalu letak kat ketiak …lepas tu letak plak kat gula , kasik dorang makan . Hahhahaa . Tapi jangan riso ..aku tak pakai pun thermometer . Aku agak2 pekat je …dah oklah tu

2-baki air tu …panaskan ,.campur dengan gelatin …kacau ..sampai sume gelatin tu hancur . Gelatin ni cariklah yang halal . Karang ada plak yang kata aku masak guna gelatin dan tak halal . Ada gelatin halal ok …. oh pelis hehehehe

3-pukul telur sampai pekat …maknanya sampai kental ,…nak tahu camner …bile korang terbalikkan mangkuk tu ..telur dah tak jatuh tu …dah oklah tu …tp kalo ko terbalikkan , pastu telur tu jatuh atas muka ,.,,hehehe tu maknanya belum kental …sila amik putih telur lain dan pukul balik hahahahaha

4 …campuran pertama tadi ..campur dengan campuran dua …gaul sebati …pastu campur dalam putih telur dan pukul lagi ….

5. Dalam resipi kata ayak gula aising dalam loyang sebelah bawah ..tebal2 . Tapi ia telah mengakibatkan melekit bawah loyang tu . Jadi my recommendation is …takyah letak banyak2 ..letak sket je . Nanti bila dah keras …dah dipotong baru kita tabur gula aising ok .

6-jadi …tuangkan adunan tadi atas gula aising dalam Loyang . Simpan dalam loyang semalaman . Kalo agak2 korang tak sayangkan peti ais dan tak sabar nak makan ..boleh ler letak terus dalam peti ais . Cepat ler keras . Tapi peti ais korang pun cepat jahanam . heheheh . Jadi sila-silalah bersabar yek .


No comments:

Post a Comment