Wednesday, December 31, 2014

Mari Menyedut Kahak ....

 
Setelah berminggu2 Sumayyah batuk, tak jugak hilang2 batuknya ...maka aku pun decide bawak jelah dia p sedut kahak.
Doktor yang biasa merawat dia tu mulanya tak advise Sumayyah untuk sedut kahak ... sbb dia kata baby baya Sumayah ni dah banyak pergerakan. Jadi kalo buat sedut kahak, boleh mencederakan dia ...tapi dia kata mencederakan tu luka sket jelah ...mungkin terkena dinding2 hidung dan tekak dia masa proses membuang kahak tu...tak adalah sampai membahayakan dia pun.

Cumanya, setelah berminggu2 batuk dan kahak dia tak hilang2, walaupun dh diberi mcm2 ubat, akhirnya doctor pun setuju (setelah aku mendesak jugak) untuk memberikan surat rujukan ke hospital...nak buang kahak tu. Sebenarnya klinik biasa pun ada je buat buang kahak ni. Tapi panel klinik aku takder mesin tu, dan aku malas nak cari klinik panel yang lain plus ...dah alang2 kompeni cover pakar untuk anak skali...kita p jelah KPJ kan ...hahahahhaah

So ...meh dgr aku membebel secara bergambar ...kang korang boring plak ....kekekek


Ni masa menunggu sessi nak menyedut kahak ...(luaskan kuasamu sungguh.... rambut depan belum tumbuh banyak ...terserlah sungguh dongganya) . Rilek je dia sandar kat perut bapak dia yg konon dah kurus sket tu.

Masa ni ada sorang budak tgh ditepuk2 ...menangis2 lah ...kuat bukan main .... aku dah nebes dah ...anak aku mesti menangis jugak ni karang ...tapi tabahkan hati jelah .... budak tu bapak dia yang hantar ... aku? jangan harap montel lah benda2 macam ni ...dia lagi jiwa kecik dari aku tau .... bdn je harap beso .... kekekke

Nak buat sedut kahak ni ..kena pose makan minum at least dua jam...sbb masa sedut kahak tu mungkin ada muntah dsb...so tak nak masuk dalam paru2 ....nasib sumayyah aku bagi makan kul 9 sblm datang hospital, cuma dia merengek2 nak susu ... terpaksalah tahankan .... bapak dia lah mendukung bagi mengkhayalkan dia heheheh


Oh lupa ...sebelum tu ..kena sedut neb dulu .... neb ni, bukan utk semput dan asma je tau. Dia ada mcm2 jenis ... ni nak bagi cairkan kahak dulu ...kejap je buatnya ...x sampai 5 minit .... meronta2 Sumayyah ...sampai tercabut2 mesin org tu .... hahahaha ...nasib nurse tu x marah ...dia cakap "amboi...cekap sungguh tgn" hahahhhaha

Gambar ni ehsan gugel.... ko ingat dengan anak aku meronta2 gaya nak kena dera tu ..aku sempat nak amik gambo? hahahahha

Ok ...lepas buat neb .... kena tepuk2 dulu ...tepuk depan dengan belakang .... Sumayyah kena bedung ...sbb kalo tak bedung ...dia merangkak plak atas katil tu karang ....

As expected ...dia nangis meraung2 ...dari kuat dari budak sebelum dia tadi hahahaha
nama pun anak mummy kan ...harus sore mcm petir ikut mummy dia hahahahhaha


Tepuk depan dulu .... bunyi kuat bukan main ...tapi jgn riso ...bunyi kuat sbb ada bedung ....
 
 
Ni nangis2 ...siap paling2 muka cari bapak dia mintak bantuan. Kawan aku kata ...berani plak aku tgk...sbb kalo dia, dia plak yg nangis skali kang ...
aku kan berjiwa kental hahahhaa
Alah, nak bagi sihat....tahan jelah kan ...untuk kebaikan dia jugak ...masa pukul2 ni xder lah menyentuh hati sangat walaupun anak aku nangis2...sbb aku rasa dia nangis2 tu sbb kena bedung ..dia rimas .... bukan sakit kot ...tapi aku pujuk2 jugak lah ....tu yg mengusap2 dahi dongga dia tu aku lah hahahaha
 
 
Lepas tepuk dada bahagian depan...tepuk belakang plak ...masa ni lagi kuat dia nangis bb kena meniarap dan makin dia tak selesa... Aku terpaksa berdiri ....(baca sebagai sbb aku pendek) hahahaha
 
Ok ...lepas sessi tepuk2 tu ...tak lama ...dalam 5 minit kat depan ...5 minit kat belakang ...kena sedut kahak plak ....takder gambo sedut kahak ....sbb masa sedut kahak ...lagi kuat tangisan anak aku ...bapak dia x sampai hati nak amik gambo hahahahha
 
Mesin sedut kahak tu lebih kurang macam ni ...gambo ehsan gugel ...
 
Dia sedut kat hidung sket ...luaran je ... dengan kat dalam mulut ..xder lah sampai rodok kat paru2 ...heheheh..tiub yg disumbat kat hidung dengan mulut tu pun kecik je. Bukan tiub besar mcm dalam gambo ...kembang lak lubang idung budak kang heheheh
 
Mengikut ahli pisio yang buat sessi ni ..kahak sumayyah kaler putih je ...dan cair ...so tak ada apa yg nak dibimbangkan sangat ....cuma kalo dibiar .... takut ada jangkitan ..tu jer
 
dah lepas sessi menyedut kahak ...upah susu ...sedih beno bunyinya .... teresak2 .... hehehehe
 
 
 
Habis susu sebotol...terus tido ...penat berjuang hahahahhaa. Gambo seksi sket ye ....
 
Malamnya ...masa tido...terbangun ...nangis teresak2 .... hahaha mimpi kot ..kena dera mcm siang tu hahahaha
 
Ni malam sebelumnya ...dia xnak tido ...aku bedung dia pakai selimut bapak dia .... makin dia tak tido ..makin dia gelak2 aku bedungkan dia ....
esoknya kena bedung betul2 ....nangis terus hahahaha
 
 
Untuk yg nak dapatkan maklumat atau tips tentang bayi batuk dan berkahak...aku rasa dua web/blog ni boleh membantu
 
 
http://drzubaidi.com/blog/menghilangkan-batuk-berlendir-pada-kanak-kanak/
http://littlemamadiary.com/cara-keluarkan-kahak-bayi-rawatan-stim-dan-teknik-tepukan-percussion/

Kaedah menepuk tu katanya buat tangan macam ni ...tapi aku tgk yg buat tu takder pun buat gaya camni ...gedebak gedebuk je tepuknya hheheheh

 
Selepas sessi ....doctor ada bekalkan dua ubat ni ..utk batuk dan utk kahak ...
 
Dua2 gambo....ehsan mr gugel
 
 
Oklah ..ada yang kata jangan bagi ubat ...dia baby lagi ...camni lah ek ....konsep aku sama je dengan musim lalu ...your child ....u decide ....ni anak aku ...aku decide ....kalo boleh mmg aku pun xnak bagi ubat segala bagai ..tp dah memang perlu, kenalah bagi ...
 
Memang lah boleh nak bagi petua tenyeh bawang, cili, asam, lengkuas segala bagai .... ikut masing2 lah ..kalo dah perlu ...aku mmg akan bagi
 
Mcm sebelumnya ...doctor nak x ray .... aku mmg tak bagi ..sbb dia baru 10 bulan dan tak perlu pun x ray tu .... doctor pun x paksa .... tu jelah .....
 
ok ...sampai sini je ..post ilmiah campur merapu jugak ...semoga mendapat manfaat ...hahahahha
 
 

No comments:

Post a Comment